سومین کنفرانس مدیریت مالی بانک ­ها

 

در ساعت 13:45 روز دوشنبه اول خرداد 1402 در محل موسسه عالی آموزش بانکداری ایران با تمرکز بر سه محور

اهمیت آزمون بحران در مدیریت ریسک بانک ها

آثار و تبعات سیاست­ گذاری ها و رفتار مدیران بر ساختار مالی بانک­ ها و ریسک­ های مرتبط

درس ­های چالش های بانکداری ایالات متحده آمریکا در دو سال اخیر، برای کشور

به صورت حضوری برگزار گردید.

در این کنفرانس، جمع کثیری از اعضای هیأت مدیره بانک­ ها، مدیران ارشد و کارشناسان خبره واحدهای مالی، ریسک، اعتبارات، حسابرسی، تحقیقات و برنامه ریزی بانک ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی و کارکنان حوزه اقتصادی بانک مرکزی، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی و همچنین کارشناسان اموربانکی و بیمه وزارت امور اقتصاد و دارایی حضور داشتند.

در ابتدا، جناب آقای دکتر فرشاد حیدری ریاست محترم مؤسسه ، ضمن خوش آمدگویی به اساتید، سخنرانان حاضر در جلسه و نیز شرکت کنندگان محترم در این کنفرانس به تشریح اهمیت ابعاد گوناگون مدیریت مالی در بانک ها با تاکید بر محورهای کنفرانس پرداختند.

 

 

در ادامه جناب آقای دکتر مهرداد سپه وند، کارشناس مسائل اقتصادی و بانکی، با توضیح اینکه با ورشکستگی دو بانک­ معروف در آمریکا که از آزمون بحران معاف شده بودند، بحث اهمیت آزمون بحران بالا گرفته است و در آینده سخت گیری های بیشتری توسط مقامات نظارتی ایالات متحده در مورد انجام آزمون بحران لحاظ خواهد شد، مبحث خود را آغاز نمودند. در ادامه به این موضوع پرداختند که اهمیت آزمون بحران در نظام بانکی ایران نیز با توجه به تأکیدات اخیر مقامات بانک مرکزی بر کنترل تورم، افزایش خواهد یافت؛ زیرا انتظار می رود نه تنها دسترسی بانک ها به وجوه بانک مرکزی دشوارتر شود، بلکه میزان رواداری بانک مرکزی در برخورد با بانک­ های مختلف نیز بدون تردید در آینده کمتر خواهد شد.

در بخش دوم جناب آقای دکتر مرتضی اکبری در خصوص ساختار مالی هر بانک که مهم ترین شاخص در ارزیابی های عملکردی و ریسک های احتمالی آن بانک می باشد بحث خود را آغاز نمودند. همچنین ایشان ادامه دادند، با بررسی این ساختار، به خوبی می توان نحوه مدیریت بانک ها را در دوره های مختلف و همچنین آثار بحران های مالی و اقتصادی آتی را بر هر بانک مورد ارزیابی قرار داد.

در ادامه در بخش سوم جناب آقای دکتر پویا ناظران، تحلیلگر اقتصادی، بصورت آنلاین در مورد تجربه انبساط پولی آمریکا در دوران کووید صحبت نمودند. ایشان خاطر نشان نمودند که در پی این انبساط پولی، اقتصاد آمریکا بیشترین سطح تورم در چهل سال گذشته و دوره ای از سیاست انقباض پولی شدید را تجربه کرد. در هر مرحله، سیاست گذار پولی آمریکا واکنش هایی به این چالش ها داشته که برخی درست و برخی غلط بودند. با مطالعه این سیاست ها و تبعات آن ها می توان درس های مفیدی آموخت.

در انتهای هر بخش، سخنرانان در نهایت صبر و حوصله به سوالات مطرح شده از سوی شرکت کنندگان پاسخ دادند و سومین کنفرانس مدیریت مالی بانک ها در ساعت 18:00 به پایان رسید.

 

 دریافت فایل بروشور