گردهمایی رؤسای موفق شعب بانک­‌های کشور هر ساله توسط مؤسسه عالی آموزش بانکداری ایران با هدف ایجاد بستر و فرصت مناسب برای تعامل و انتقال تجربه­‌ها و دستاوردهای رؤسای موفق شعب و دیگر مدیران شبکه بانکی کشور و همچنین قدردانی و تکریم رؤسای موفق شعب بانک­‌ها و مؤسسات اعتباری کشور برگزار می­‌شود. این رویداد همچنین فرصت مناسبی فراهم می‌­آورد تا آخرین تغییرات و تحولات در حوزه بانکداری در سطح شعب، مطرح و دیدگاه­‌های صاحب‌نظران و مدیران ارشد نظام بانکی کشور در این خصوص به مخاطبین ارائه شود.

در این راستا، با توجه به اهمیت موضوع مسئولیت حقوقی رؤسای شعب در شبکه بانکی، سیزدهمین گردهمایی رؤسای موفق شعب بانک‌­های کشور حول موضوع فوق­‌الذکر در روز پنجشنبه مورخ 1401/12/4 با حضور رؤسای شعب برگزیده بانک­‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی توسط مؤسسه عالی آموزش بانکداری ایران در سالن همایش بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران برگزار گردید.

در این گردهمایی ابتدا جناب آقای دکتر فرشاد حیدری رئیس محترم مؤسسه در خصوص اهمیت موضوع و ضرورت آشنایی هر چه بیشتر رؤسای شعب بانک­‌ها با مسئولیت­‌های حقوقی خویش و نیز نقش آموزش در کاهش ریسک حقوقی بانک­‌ها تأکید نمود. ایشان در ادامه گزارش تحلیل نتایج نظرسنجی از روسای موفق شعب بانک‌­ها در ارتباط با موضوع گردهمایی را ارائه نمودند. علاقه­‌مندان می‌­توانند محتوای گزارش ارائه شده را در پرتال همایش موسسه به نشانی https://conference.ibi.ac.ir مشاهده نمایند.  

 

 

در ادامه برگزاری گردهمایی، جناب آقای دکتر طالبی دبیر کل محترم بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ضمن تشکر از برگزارکنندگان این گردهمایی و خوش آمد گویی به حضار، یکی از بهترین تجربه‌های بانک را، تجربه کار در شعبه عنوان کردند.

وی از گردهمایی روسای موفق شعب به عنوان یک سنت خوب یاد نموده و آن را نوعی مسابقه میان روسای شعب برای نشان دادن توانمندی‌های آنان یاد کردند. از نظر ایشان بسیاری از طرح‌های عظیم ملی که منشأ شغل، اشتغال و موجب تولید و افتخار ملی شده، ناشی از همکاری خوب شعب بانکی در فرایند آن طرح‌ها می‌باشد. 

 ایشان در ادامه به کارکردهای مختلف بانک در اقتصاد اشاره نمودند. از نگاه وی، بارزترین کارکرد بانک در زندگی روزمره، اجرای نظام پرداخت بوده به طوری که اگر کوچکترین اشکالی در نظام پرداخت بوجود آید، اقتصاد یا حتی زندگی تعطیل خواهد شد.

دبیر کل بانک مرکزی، کارکرد دیگر بانک را اجرای سیاست پولی عنوان کردند. از نظر ایشان، اجرای سیاست پولی یعنی محقق شدن یک اقتصاد قوی و یا یک اقتصاد قدرتمند، که عامل اجرایی این سیاست پولی، بانک و البته شعب بانک می‌باشد. به عبارت دیگر اگر مقرراتی در مورد سیاست پولی تدوین شود، چنانچه در شعبه اجرا شود، اهمیت داشته و چنانچه اجرای درستی در شعبه نشود، اثری در اقتصاد نخواهد داشت.

دکتر طالبی در مورد موضوع نقدینگی بیان داشتند: از یکسو گفته می‌شود که نقدینگی زیاد است و تورم ایجاد می‌کند، و از سوی دیگر گفته می‌شود  که بنگاه‌ها فاقد پول لازم برای حرکت اقتصادی هستند، که این دوگانگی مطلب منجر به ایجاد یک پارادوکس یا معما شده است. وی بیان داشت که راه کار چنین مشکلی، افزایش نقدینگی نیست،  بلکه کلید حل آن، تنظیم سمت راست ترازنامه می‌باشد. ایشان تنظیم سمت راست ترازنامه را منوط به داشتن برخی برنامه‌ها دانست. از نظر وی، یکی از آن برنامه‌ها، همین موضوع گردهمایی یا مسئولیت‌های حقوقی رؤسای شعب می‌باشد. نامبرده مسئولیت حقوقی رئیس شعبه را تحقق استحکام و سلامت بانک یاد کرد.

 وی در خاتمه ضمن تأکید بر فراگیری و یادگیری عمیق دوره‌های آموزشی که توسط موسسه عالی آموزش بانکداری برگزار می‌شود، یادآور شدند که چنین دوره‌هایی می‌تواند بر استحکام و سلامت بانک­‌ها کمک نمایند.

 


 

در پایان جناب آقای دکتر نوری عضو محترم شورای پول و اعتبار و رئیس هیئت انتظامی بانک‌­های کشور با توجه به نقش مهم بانک­‌ها در تأمین مالی، به بیان نقش و جایگاه هیأت انتظامی در رسیدگی به تخلفات انتظامی بانک‌­ها اشاره کردند. ایشان در این زمینه بر آشنایی هر چه بهتر رؤسای شعب با قانون تجارت، آگاهی از بخش نامه­‌های بانک مرکزی، دانش فنی روزآمد و لزوم درک صحیح مفهوم مشتری­‌ مداری، نکات مهمی ایراد نمودند. در پایان وی اظهار داشت که بانک­‌ها و رؤسای شعب همکاران خویش را برای فراگیری آموزش مرتبط ترغیب نموده و بر استفاده از پتانسیل­‌های موجود در مؤسسه عالی آموزش بانکداری ایران به منظور ارتقاء دانش کارکنان سیستم بانکی تأکید داشتند.