متن سخنرانی ریاست محترم موسسه در هفتمین همایش مدیران موفق شعب بانکهای کشور

 

با نام و یاد خدای بزرگ و مهربان و با عرض سلام و خیر مقدم، حضور اعضای محترم هیأت عامل بانک مرکزی و هیأت امنای مؤسسه، اعضای محترم هیأت مدیره و مدیران عالی رتبه نظام بانکی کشور به ویژه خدمت شما رؤسای منتخب شعب بانک­ها که این گردهمایی به خاطر شما عزیزان ترتیب داده شده است.

با عنایت به نقش بسیار مهم و اساسی که رؤسای شعب بانک­ها در موفقیت و پیشبرد استراتژی­های عملیاتی بانک­ها در نیل به اهداف نهایی سیاستگذاری پولی و بانکی ایفاء می­ نمایند، همچنین با توجه به مساعی و تلاش­های هزارتن از مجموعه همکاران بانکی در شعب، در جامه عمل پوشاندن به اهداف سیاست­های پولی، می­ توان اذعان نمود که شاغلین بانک­ها و به­ ویژه رؤسای شعبه کارایی نسبتاً بالاتری نسبت به سایر همگنان خویش در سایر دستگاه­های اجرایی و بخش­های اقتصادی دارا می­ باشند.

رؤسای شعب بانک­ها همواره می­ کوشند تا در عرصه رقابت بتوانند از طریق توسعه فرهنگ مشتری­ مداری، بهبود مستمر، کیفیت محصولات و خدمات و استفاده بهینه از فناوری­های نوین الکترونیکی و اطلاعاتی، مشتریان بیشتری را جلب نموده و با تجهیز بهتر منابع سهم بیشتری از بازار را برای بانک خود به ­دست آورند.

بر این اساس مؤسسه عالی آموزش بانکداری ایران همواره کوشش نموده است علاوه بر برنامه­ های آموزشی بلندمدت و آموزش­های کوتاه­ مدت تخصصی، در راستای اهداف و وظایف آموزشی و پژوهشی خود افزون بر «همایش­های سالانه بانکداری اسلامی»، سمینارها و کارگاه­های آموزشی و نشست­های تخصصی، «گردهمایی رؤسای موفق شعب بانک­های کشور» را نیز همه ساله در رابطه با موضوعات ذیربط مدیران و رؤسای شعب بانک­های کشور برگزار نماید.

تقویت مهارت­های علمی و حرفه­ ای علوم بانکداری مورد نیاز رؤسای شعب، بحث و تبادل نظر میان رؤسای شعب در رابطه با انتقال تجربیات موفقیت ­آمیز آنان و نیز تجلیل از زحمات و تلاش­های رؤسای شعب شبکه بانکی، هدف اصلی این گردهمایی را تشکیل می­دهند.

در این راستا تاکنون شش دوره از گردهمایی­ های مذکور به ترتیب در 9 مرداد ماه 1389 (با شرکت 220 رئیس موفق)، 12 بهمن ماه 1390 (با مشارکت 250 رئیس موفق)، 7 بهمن ماه 1391 (با مشارکت 280 رئیس موفق)، 28 بهمن ماه 1392 (با مشارکت 293 رئیس موفق)، 25 بهمن ماه 1393 (با مشارکت 300 رئیس موفق) و «ششمین گردهمایی رؤسای موفق شعب بانک­های کشور» با شعار «بانک موفق، نوآوری در شعب» در 7 بهمن ماه سال 1394 با حضور حدود 267 رئیس شعبه برگزیده و حدود 140 تن از مدیران ارشد شبکه بانکی برگزار شد.

«هفتمین گردهمایی رؤسای موفق بانک­های کشور» با شعار «کنترل­های داخلی، بهبود عملکرد»، با مشارکت 297 رئیس شعبه برتر از 30 بانک و مؤسسه اعتباری کشور در حالی در 27 بهمن ماه سالجاری برگزار می­ شود که شاهد تحولات گسترده در حوزه­ های اقتصادی در سطح ملی و بین­ المللی هستیم.

امید است دستاوردهای این گردهمایی بتواند سهمی هر چند اندک در بهبود عملکرد و نظام انگیزشی کارکنان شبکه بانکی کشور، به ویژه کارکنان شعب بانک­ها ایفاء نماید.

از آنجا که بهبود محیط کسب و کار در شعب، مستلزم استقرار نظام کنترل­های داخلی مؤثر و فرهنگ خود ارزیابی، در میان کلیه کارکنان شعب است و وقوع یک حادثه مخاطره­ آمیز در شعب، حاکی از شکست کنترل داخلیِ تعبیه شده برای آن ریسک، می­ باشد. کمیته علمی و اجرایی گردهمایی مقرر نمود موضوع کنترل­های داخلی در شعب بانک­ها و مؤسسات، موضوع و محور اصلی هفتمین گردهمایی قرار گیرد. پر واضح است، طراحی و پیشنهاد کنترل­های داخلی هوشمندانه، نقش بسزایی در بهبود عملکرد بانک­ها خواهد داشت.

در همین راستا و به منظور کسب اطلاع از تجارب ارزشمند کارکنان شعب بانک­ها و مؤسسات اعتباری کشور در بکارگیری روش­های خلاقانه و نوآورانه در راستای مدیریت ریسک و به اشتراک گذاری این تجربیات ارزنده، طی هماهنگی­ های به عمل آمده با نمایندگان محترم بانک­ها و مؤسسات اعتباریِ شرکت­ کننده در گردهمایی، راهکارهای مبتنی بر تجربیات رؤسا و کارکنان شعب در زمینه کنترلِ انواع مختلف ریسک در شعب شناسایی و گردآوری شد. اطلاعات دریافت شده در این خصوص در کمیته علمی گردهمایی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و از میان 421 راهکار ارسالی به دبیرخانه گردهمایی تعداد 171مورد به­ عنوان نوآوری­ها و ابتکارات برتر به تأیید نهایی کمیته علمی گردهمایی رسید که پس از اعمال ویرایش علمی و ادبی لازم، بصورت گزارشی مختصر در بخش بعدی این مجموعه ارائه می ­شود. تسهیم این تجربیات ارزنده، بین رؤسای موفق شعب بانک­ها و مؤسسات اعتباری کشور، می­ تواند بستری مناسب برای ارتقای عملکرد شعب و در نهایت برای نظام بانکی کشور فراهم آورد.

در این گردهمایی طبق روال همه ساله به منظور تجلیل از رؤسای موفق شعب، به حائزین رتبه ­های اول تا سوم رؤسای برگزیده، لوح­های تقدیر و تندیس­های افتخار که از سوی مؤسسه تأمین و تدارک شده است همراه با جوایزی که از سوی بانک مربوط تهیه شده از سوی مدیران عامل و اعضای هیأت مدیره بانک­ها اعطاء می­شود. مضافاً آنکه به حائزین سایر رتبه­ های معرفی شده نیز لوح­های تقدیر از سوی مؤسسه اهدا می­ شود.

براساس نقطه نظرات واصله از کارکنان شبکه بانکی در سنوات قبل، پیشنهاد تقدیر و قدردانی کلیه همکاران شعبه موفق هر بانک به دبیرخانه ارائه شده است که مؤسسه به سهم خود از امسال لوح تقدیر، شعبه موفق بانکها را تقدیم خواهد کرد و همین جا درخواست می­ کنم تا مدیران و هیأت مدیره محترم بانک­ها، قدردانی از کلیه کارکنان شعبه موفق را به هر نحو که صلاح می­ دانند در دستور کار قرار دهند.

در این جا لازم می­ دانم از همکاری مدیران محترم امور شعب بانک­ها که در جلسه راهبردی این همایش مشارکت فعال داشته­ اند قدردانی و تشکر کنم. همچنین از همکاری ارزشمند مدیران عامل و اعضای محترم هیأت مدیره بانک­ها و تمامی شرکت­ کنندگان در همایش تشکر و سپاسگزاری می ­شود. از کوشش­ها و تلاش­های ارزشمند همکاران عزیزم در مؤسسه، به ویژه از جناب آقای مهندس کوهی، دکتر امیدی نژاد و دکتر حبیبی و سایر همکارانی که به طریقی در برگزاری این گردهمایی مشارکت داشته­ اند ممنون و سپاسگزارم. با آرزوی سلامت و موفقیت بیشتر برای شما مدیران گرامی و آرزوی سربلندی و توفیق روزافزون برای میهن عزیزمان، امیدوارم این گردهمایی نیز همانند گذشته بتواند در ارتقاء سطح دانش و افزایش مهارت­های شغلی رؤسای محترم شعب بانک­ها مؤثر واقع شود.

 

 

تصاویری از هفتمین گردهمایی روسای موفق شعب در بهمن 1395