دومین کنفرانس مدیریت اعتبارات در بانکداری اسلامی

با عنوان «نظام اعتبارسنجی در شبکه بانکی کشور» 

در ساعت 8:30 مورخ یکشنبه 28 آذرماه 1400 با تمرکز بر چهار محور ذیل به صورت آنلاین برگزار گردید:

چالش های قانونی استقرار نظام اعتبارسنجی

الزامات اعتبار سنجی در نظام بانکی

نظام اعتبار سنجی، جایگزینی مناسب برای تأمین مالی خرد

تحول در مدیریت اعتبارات، ضرورت اعتبار سنجی

در این کنفرانس، جمع کثیری از اعضای هیات مدیره و مدیران ارشد اعتباری بانک ها حضور داشتند.

در ابتدا، جناب آقای دکتر فرشاد حیدری ریاست محترم مؤسسه عالی آموزش بانکداری ایران، ضمن خوش آمدگویی به اساتید، سخنرانان حاضر در جلسه و نیز شرکت کنندگان محترم در این کنفرانس، با اشاره به اهمیت اعتبارسنجی در شبکه بانکی کشور، رهنمودهایی در مورد نظام مند بودن اعتبارسنجی ارائه فرمودند.

در ادامه، آقای دکتر پویا ناظران، تحلیل گر اقتصادی، ابتدا به ارائه مقدمات و الزامات اعتبارسنجی مؤثر و سپس به نقد آیین نامه های حال حاضر اعتبارسنجی پرداختند. ایشان در ادامه به بررسی عدم تناسب اعتبارات بانکی با رشد واقعی اقتصاد پرداختند که این بی تناسبی خود منجر به بروز تورم در جامعه می گردد.

در بخش دوم، آقای دکتر محمد جلیلی مدیر عامل سابق شرکت مشاوره رتبه بندی ایرانیان در مورد کارکرد سیستم اعتبارسنجی در خروج نظام تسهیلات دهی بانک ها از وثیقه محوری و لزوم اتکا بر رهیافت داده محوری صحبت نمودند. ایشان توضیح دادند که وجود چنین سیستمی علاوه بر فراهم نمودن زمینه فراگیر شدن تأمین مالی و عادلانه تر شدن آن، ضمانت لازم برای کاهش مطالبات معوق را نیز فراهم می نماید.

در ادامه آقای دکتر محمد امیدی نژاد معاون محترم آموزشی و پژوهشی مؤسسه عالی آموزش بانکداری ایران، در مورد برخی از کاستی ها در سازماندهی و سیاست گذاری های اعتباری بانک ها و راهکارهای رفع آنها به ایراد سخنرانی پرداختند. ایشان اظهار داشتند که این دست از کاستی ها متأثر از بستر مقرراتی و نظارتی انگیزه بکارگیری ابزارهای پیشرفته مدیریت ریسک اعتباری را در نظام اعتباری بانک ها فراهم نمی آورد.

در نهایت، آقای دکتر محمود بهمنی ریاست کل اسبق بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در مورد چالش های قانونی که باعث گردیده تا کارکرد اعتبارسنجی در نظام بانکی کشور مورد تأمل قرار گیرد به ایراد سخنرانی پرداختند. ایشان بیان داشتند که یکی از راهکارهای مؤثر در زمینه بهبود عملکرد نظام اعتباری بانک ها بهبود فرآیند اعتبارسنجی است که با عنایت به این موضوع آیین نامه نظام سنجش اعتبار در سال 1386 به تصویب هیات وزیران رسید و مجدداً پس از بازنگری در سال 1398 به شبکه بانکی کشور ابلاغ گردید.

در انتها، سخنرانان در نهایت صبر و حوصله به سوالات مطرح شده از سوی شرکت کنندگان پاسخ دادند و جلسه به پایان رسید.

 

 

  دریافت بروشور کنفرانس