چاپ
دسته: اخبار
بازدید: 41492

بسمه تعالی

موسسه عالی آموزش بانکداری ایران

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

شرایط پذیرش دانشجو در سطح دورۀ کارشناسی ارشد رشته­ های بانکداری اسلامی، حسابداری و مدیریت امور بانکی در سال تحصیلی  98-1397  

 

1- شرایط شرکت در آزمون ورودی دوره

      1- دارا بودن هر نوع مدرک کارشناسی از موسسه عالی آموزش بانکداری ایران و دانشگاه­ ها و موسسات آموزش عالی دارای مجوز از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.

      2- دارا بودن حداقل معدل کل 12 ( معدل ج در سیستم قدیمی دانشگاه ها ) در دوره کارشناسی.

      3- کلیه کارکنان رسمی و قراردادی شاغل در بانک­ها، مؤسسات اعتباری و سایر سازمان­ های فعال در نظام بانکی کشور می­ توانند در آزمون ورودی دوره شرکت نمایند.

      4- دانشجویان مقطع کارشناسی در صورتی که تا تاریخ 1397/6/31 فارغ التحصیل شوند، می توانند در آزمون دوره شرکت نمایند.

تبصره: هر داوطلب می­تواند فقط در یک رشته ثبت نام نماید.

      5- شرکت در آزمون ورودی و درسطح دورۀ کارشناسی ارشد مؤسسه عالی آموزش بانکداری ایران به دو روش زیر امکان ­پذیر است:

         1-معرفی توسط سازمان محل خدمت

در این روش فهرست اسامی داوطلبان متقاضی به تشخیص سازمان محل خدمت تهیه و به مؤسسه ارسال می­ شود. همچنین، کلیه هزینه­ های ثبت نام و در صورت پذیرش داوطلب هزینه ­های تحصیل در دوره از طریق آن سازمان وصول شده و عملکرد آموزشی دانشجو نیز در پایان هر نیمسال تحصیلی به اطلاع آن سازمان خواهد رسید.

         2-انفرادی

در این روش حائزین شرایط شرکت در دوره (مشمولین بند 1) می­ توانند با هزینه­ های شخصی در آزمون دوره ثبت نام و در صورت قبولی به تحصیل در دوره مشغول شوند. این دسته از داوطلبان، می توانند از تاریخ 1397/6/26 با مراجعه به وب سایت موسسه نسبت به ثبت نام در آزمون ورودی اقدام نمایند.

 2-مواد آزمون ورودی

فهرست دروس، ضرائب و منابع آزمون ورودی دوره به شرح جداول ذیل است:

 

جدول(1) دروس و منابع آزمون در سطح دوره كارشناسي ارشد رشته حسابداری سال تحصيلي 98-1397

نام درس

ضريب

فهرست منابع

زبان عمومي و تخصصي

2

Frendo , Evan & seen Mahoney . English For Accounting. Oxford publication.

جزوه درسي ( فايل PDF ) 

حسابداري مالي

3

منابع مورد استفاده در دوره کارشناسی رشته حسابداری

حسابداري قيمت تمام شده

2

حسابرسي

2

رياضي و آمار

3

 

جدول(2) دروس و منابع آزمون در سطح دوره كارشناسي ارشد رشته بانكداري اسلامي سال تحصيلي 98-1397

نام درس

ضريب

فهرست منابع

زبان عمومي و تخصصي (انگليسي)

2

Bloor, Thomas. Objective Tests in English as a foreign language. McMillan publication.(انتشارات زبانكده)

جزوه درسي (فايل PDF)

اقتصاد خرد

4

منابع مورد استفاده در دوره کارشناسی رشته های مدیریت و اقتصاد

اقتصاد كلان

4

رياضي

2

منابع مورد استفاده در دوره کارشناسی رشته­ های مدیریت و اقتصاد

آمار

2

بانكداري داخلي 1 و 2

 و

بانكداري بين الملل 1 و 2

3

منابع مورد استفاده در دوره کارشناسی رشته ­های مدیریت و علوم بانکی

 

جدول(3) دروس و منابع آزمون در سطح دوره كارشناسي ارشد رشته مدیریت امور بانکی سال تحصيلي 98-1397

نام درس

ضريب

فهرست منابع

زبان عمومي و تخصصي

2

Bloor, Thomas. Objective Tests in English as a foreign language. Mc-Millan publication.(انتشارات زبانكده)

جزوه درسي (فايل PDF)

اقتصاد خرد و كلان

3

منابع مورد استفاده در دوره کارشناسی رشته­ های مدیریت و اقتصاد

رياضي و آمار

2

اصول حسابداری

2

بانكداري داخلي 1 و 2

 و

بانكداري بين الملل 1 و 2

3

منابع مورد استفاده در دوره کارشناسی رشته­ های مدیریت و علوم بانکی

3-شیوه برگزاری دوره

شیوه برگزاری دوره آموزشی-پژوهشی است و محتوای برنامه درسی مشتمل بر واحدهای درسی و پایان­ نامه بوده که اخذ پایان ­نامه در این دوره برای فراغت از تحصیل الزامی است.

4-نحوه ثبت نام

ثبت نام داوطلبان در دو مرحله و به شرح ذیل انجام می­ شود:

1- در مرحله اول داوطلبان بایستی در مهلت مقرر به اداره آموزش بانک/ موسسه خود مراجعه و نسبت به ثبت نام اولیه و دریافت شماره پرونده اقدام کنند.

تبصره: داوطلبانی که متقاضی شرکت در دوره به صورت انفرادی هستند، می­بایست مراحل ثبت نام را شخصا از طریق وب سایت مؤسسه به آدرس www.ibi.ac.ir به انجام رسانند.

2- در مرحله دوم داوطلبان بایستی در تاریخ­ های اعلام شده با در اختیار داشتن شماره پرونده و اطلاعات مورد نیاز برای ثبت نام به سایت موسسه عالی آموزش بانکداری ایران مراجعه و نسبت به تکمیل فرم ثبت نام اقدام نمایند. بدیهی است ثبت نام قطعی داوطلبان منوط به انجام این مرحله و تکمیل فرم ثبت نام اینترنتی خواهد بود. کلیه اطلاعات در خصوص مدارک لازم برای ثبت نام در سایت موسسه عالی آموزش بانکداری ایران به آدرس www.ibi.ac.ir موجود است.

توجه: هماهنگی ­های لازم برای انجام امور ثبت نام طی مکاتبه با ادارات آموزش بانک ­ها و مؤسسات اعتباری انجام و برنامه زمانی ثبت نام اطلاع ­رسانی خواهد شد. 

5-سهمیه رزمندگان و ایثارگران

هر یک از داوطلبان متقاضی سهیمه رزمندگان و ایثارگران می ­توانند بر اساس شرایط خود که در بندهای «الف» و «ب» ذیل آمده است، متقاضی این سهمیه شوند.

1- الف) رزمندگانی که بر اساس ماده 1 و تبصره ­های چهارگانه ماده مذکور در آیین نامه اجرایی قانون ایجاد تسهیلات برای ورود رزمندگان و جهادگران داوطلب بسیجی به دانشگاهها و موسسات آموزش عالی از تاریخ 1359/6/31 لغایت 1367/6/31 حداقل شش ماه متوالی یا متناوب داوطلبانه در مناطق عملیاتی جبهه­ های نبرد حق علیه باطل حضور داشته ­اند، لازم است ضمن مراجعه به ارگان ذیربط (سازمان بسیج مستضعفین یا وزارت جهاد کشاورزی) نسبت به تکمیل فرم مخصوص استفاده از سهمیه رزمندگان اقدام نمایند تا آمار و اطلاعات آنان بعد از زمان ثبت نام توسط سازمان بسیج مستضعفین یا وزارت جهاد کشاورزی مورد تایید نهایی قرار گیرد. بدیهی است در صورت تایید نهایی توسط ارگان ­های ذیربط در سهمیه رزمندگان گزینش می­ گردند.

تذکر مهم: داوطلبان متقاضی استفاده از سهمیه رزمندگان سازمان بسیج مستضعفین و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، لازم است پس از تکمیل فرم مخصوص استفاده از سهمیه رزمندگان نسبت به دریافت کدرهگیری 12 رقمی از واحد مربوطه اقدام و آن را در زمان ثبت نام در محلی که در تقاضانامه اینترنتی در نظر گرفته شده درج نمایند.

تبصره 1: داوطلبان متقاضی استفاده از سهمیه (سازمان بسیج مستضعفین) در صورت عدم تایید سهمیه آزاد بر روی کارت شرکت در آزمون به واحدهای تابعه شهرستان ­های محل تشکیل پرونده مراجعه نمایند.

تبصره 2: کدرهگیری 12 رقمی سازمان بسیج مستضعفین و یا نیروهای مسلح برای هر آزمون در هر سال متفاوت می­ باشد.
لذا داوطلبان ضرورت دارد  برای ثبت نام در هر آزمون با مراجعه به واحد مربوط نسبت به دریافت کد رهگیری 12 رقمی مخصوص همان آزمون اقدام کنند. 

تبصره 3:مناطق عملیاتی بر اساس مصوبات شورای عالی دفاع تعیین می ­شود.

تبصره 4: مدت حضور یا خدمت در جبهه موظفی سربازان و پاسداران وظیفه و همچنین تعهدات و مأموریت­ های خدمتی پرسنل وزارتخانه ­ها، سازمان­ها و ارگان­ های نظامی در جبهه و نیز در طرح 6 ماهه دانشجویان دانشگاه ­ها و موسسات آموزش عالی، حضور داوطلبانه تلقی نمی­ شود.

تبصره 5:نیروهای فعال بسیجی و بسیجیان عادی پایگاه­ های مقاومت بسیج مشمول استفاده از سهمیه رزمندگان نمی ­شوند.

2- الف) آن دسته از پرسنل کادر ثابت، پیمانی و وظیفه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران علاوه بر میزان موظفی، که از تاریخ 1359/6/31 تا 1367/6/31 حداقل 6 ماه پیوسته و یا 9 ماه ناپیوسته شرکت در عملیات به صورت داوطلبانه در خطوط مقدم حضور داشته­اند، با تایید بالاترین مقام هر یک از نیروهای مسلح (ستاد کل نیروهای مسلح، ستاد کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران «آجا»، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح «ودجا»، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران «ناجا») می ­توانند از مزایای این قانون استفاده نمایند. این قبیل افراد می­ توانند ابتدا به سازمان­ های تابعه مراجعه و فرم مخصوص استفاده از سهمیه رزمندگان در آزمون مربوط را تکمیل و کدرهگیری 12 رقمی دریافت نمایند تا آمار و اطلاعات آنان بعد از زمان ثبت نام توسط ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران مورد تایید نهایی قرار گیرد. این قبیل داوطلبان لازم است بند مربوط به سهمیه خود را در تقاضانامه ثبت نامی علامت گذاری و نسبت به درج کد رهگیری 12 رقمی در محل مربوط اقدام نمایند تا آمار و اطلاعات آنان بعد از زمان ثبت نام توسط ستاد کل نیروهای مسلح مورد تایید نهایی قرار گیرد و در صورت تایید نهایی توسط ارگان ذیربط در سهمیه رزمندگان گزینش می­ گردند.

تبصره 1: داوطلبان متقاضی استفاده از سهمیه رزمندگان «آجا» لازم است برای دریافت کدرهگیری 12 رقمی به نشانی اینترنتی:www.aja.ir مراجعه نمایند.

تبصره 2: بر اساس تبصره 2 ماده 10 آیین نامه اجرایی قانون ایجاد تسهیلات برای ورود رزمندگان و جهادگران داوطلب بسیجی به دانشگاه ­ها و موسسات بسیجی به دانشگاه ­ها و موسسات آموزش عالی مصوب 1368/2/18 هیأت محترم وزیران و قانون اصلاح قانون مذکور مصوب 1371/9/11 مجلس محترم شورای اسلامی، داوطلبانی که از سال 1368 به بعد یک نوبت با سهمیه رزمندگان در آزمون­های ورودی پذیرفته شده ­اند، در صورتی که دارای حداقل مدت 12 ماه حضور داوطلبانه در جبهه ­های نبرد حق علیه باطل باشند، با توجه به تذکر مهم فوق می ­توانند در این آزمون با سهمیه رزمندگان شرکت نمایند. در غیراینصورت حق استفاده از سهمیه رزمندگان در این آزمون را نخواهند داشت.

تبصره 3: آن دسته از داوطلبانی که با استفاده از سهمیه رزمندگان یکبار در دوره کاردانی و یک بار هم در دوره کارشناسی ناپیوسته پذیرفته شده ­اند، در صورتی که دارای حداقل مدت 18 ماه حضور داوطلبانه در جبهه های نبرد حق علیه باطل باشند، می ­توانند در این آزمون با سهمیه رزمندگان شرکت نمایند.

* تذکر مهم: داوطلبان واجد شرایط که با استفاده از سهمیه رزمندگان در آزمون ­های ورودی دوره ­های کارشناسی ارشد ناپیوسته سنوات گذشته شرکت کرده­ اند لازم است برای استفاده از سهمیه رزمندگان در این آزمون طبق توضیحات فوق عمل نمایند.

ب) سهمیه ایثارگران: «جانبازان 25% و بالاتر و همسر و فرزندان آنان»، «جانبازان زیر 25% و همسر و فرزندان آنان»، «همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل شش ماه حضور دواطلبانه در جبهه» و همچنین «همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثر» برای استفاده از سهمیه ایثارگران بایستی نسبت به تکمیل بند مربوط در تقاضانامه ثبت نامی اقدام نمایند و نیازی به مراجعه به وبگاه ایثار ندارند و در صورت تایید ارگان مربوط، در این آزمون در سهمیه ایثارگران گزینش می­ گردند.

با توجه به تصویب «قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی (1400-1396)» در تاریخ 1395/12/14 توسط مجلس شورای اسلامی، ماده 90 این قانون علاوه بر ماده 70 «قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران» و اصلاحیه بعدی آن در ماده 47 «قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2)» در این آزمون اجرا و گزینش داوطلبان بر اساس این قوانین صورت می­ گیرد.

بر اساس قوانین فوق:

تذکر: طبق تبصره بند الف ماده 90 قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، در صورتی که سهمیه 25 درصدی ایثارگران توسط داوطلبان مشمول سهمیه فوق تکمیل نشود، خالی مانده آن، ابتدا به مشمولین سهمیه 5 درصدی ایثارگران که شرایط و حدنصاب لازم را داشته باشند، تخصیص یافته و اگر بازهم این ظرفیت خالی ماند، باقیمانده آن به داوطلبان سهمیه آزاد اختصاص می­ یابد.

تذکرات مهم:

1- بر اساس قوانین مذکور حدنصاب نمره ایثارگران (اعم از ایثارگران مشمول ظرفیت 25 درصدی و یا 5 درصدی) 70% نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد در هر کد رشته محل و حدنصاب نمره رزمندگان 80 نمره پذیرفته شده در گزینش آزاد در هر کدرشته محل می­باشد.

2- ظرفیت در کدرشته محل هایی به سهمیه­ های فوق تخصیص می­ یابد، که امکان گرد کردن ریاضی برای آنها وجود داشته باشد.

3- سهمیه های فوق بر اساس قوانین و مقررات موجود بوده و در صورت هرگونه تغییر در این سهمیه ­ها توسط مراجع ذی­صلاح، ضوابط و مقررات اعمالی اطلاع رسانی خواهد شد.

4- بر اساس مصوبه چهارمین جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره­ های تحصیلات تکمیلی مورخ 1395/10/18 آن دسته از داوطلبانی که با استفاده از سهمیه رزمندگان و ایثارگران یک بار در دوره روزانه آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته پذیرفته شده باشند، حق استفاده مجدد از سهمیه ایثارگران و رزمندگان در آزمون­ های سال­ های بعد در همان مقطع را نخواهند داشت.

5- بر اساس مصوبه چهارمین جلسه شورای سنجش و پذیرش در دوره ­های تحصیلات تکمیلی مورخ 1395/10/18، آن دسته از داوطلبان سنوات قبل که با استفاده از سهمیه­ های شاهد و ایثارگر در ردیف پذیرفته شدگان رشته­ های تحصیلی دوره­ های شبانه و نیمه حضوری دانشگاه­ ها و موسسات آموزش عالی، دانشگاه پیام نور، موسسات آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی و یا دوره ­های مجازی و پردیس خودگردان قرار گرفته ­اند، در صورت انصراف از رشته قبولی خود فقط یک بار دیگر، مجاز به استفاده مجدد از سهمیه­ های مربوط در آزمون­ های سال­ های بعد در همان مقطع خواهند بود.

 6-محل برگزاری آزمون و دوره

آزمون درکلیه رشته­ ها در سطح دورۀ كارشناسي ارشد فقط در شهر تهران برگزار مي‌شود.

موسسه برای دوره مذکور در رشته های بانکداری اسلامی، مدیریت امور بانکی و حسابداری علاوه بر تهران در واحدهای مشهد، اصفهان، شیراز، تبریز، اهواز، ساری، رشت و کرمان نیز دانشجو می پذیرد.

7-پذیرش دانشجو

پذیرش دانشجو در این دوره بر اساس احراز شرایط مورد نظر مؤسسه و کسب نمره قبولی در آزمون کتبی صورت خواهد گرفت.

8-زمان برگزاری آزمون و دریافت کارت ورود به جلسه

زمان برگزاری آزمون و دریافت کارت ورود به جلسه آزمون هفته اول آبان ماه خواهد بود که تاریخ ­های دقیق آن متعاقبا به صورت مکتوب به ادارات آموزش بانک­ها و مؤسسات اعتباری و همچنین از طریق وب سایت مؤسسه عالی آموزش بانکداری ایران اعلام می ­شود.