رئیس موسسه عالی آموزش بانکداری ایران در نهمین گردهمایی روسای موفق شعب بانک های کشور

 

یکی از موثرترین راهکارها برای کاهش قیمت تمام شده خدمات و تسهیلات بانکی، افزایش بهره وری از طریق بهبود روش ها و فرآیندهاست.

فرشاد حیدری رئیس موسسه عالی آموزش بانکداری ایران در سخنرانی افتتاحیه نهمین گردهمایی روسای موفق شعب بانک های کشور بیان داشت:

در آستانه چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی و در طلیعه دهه مبارک فجر به روح بلند امام راحل(ره) و شهدای انقلاب اسلامی درود می فرستیم و از درگاه خداوند متعال برای مقام معظم رهبری طول عمر باعزت و برای کلیه خدمتگزاران صدیق نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران موفقیت و سربلندی مسالت می نمایم.

خدمت مدیران محترم عامل، اعضای محترم هیات مدیره، اعضای محترم هیات عامل، مدیران و روسای ادارات به ویژه روسای منتخب شعب بانک ها که این گردهمایی به منظور قدردانی از زحمات آنها برگزار می شود خیرمقدم عرض می نمایم.

لازم می دانم ابتدا از جناب آقای دکتر همتی ریاست محترم بانک مرکزی که اجازه برگزاری این مراسم را دادند تشکر کنم. همچنین از آقای دکتر نجارزاده معاون محترم اداری و مالی و همکاران گرامی بانک مرکزی که به برگزاری این گردهمایی کمک کردند و همچنین از تشریک مساعی مدیران محترم بانک ها در انجام این امر نیز تشکر و قدردانی می نمایم.

وی سپس اظهار داشت: در گردهمایی روسای موفق شعب برای هر سال یک موضوع و عنوان برای گردهمایی انتخاب می شود که امسال حسب کسب نظر و هماهنگی با مدیران محترم شبکه بانکی کشور عنوان " بهره وری در شعب" به لحاظ ضرورت و اهمیت آن انتخاب گردید. نحوه انتخاب روسای موفق شعب نیز با محوریت بهره وری در شعب به خود بانک های ذیربط واگذار شد تا هر بانک با شاخص ها و معیارهای موردنظر خود و ارزیابی آن نسبت به انتخاب و معرفی روسای شعب نمونه خود به موسسه عالی آموزش بانکداری ایران به منظور قدردانی از ایشان اقدام نمایند. امیدواریم برگزاری این گردهمایی ها ضمن قدردانی از روسای موفق شعب برگزیده، سبب معرفی الگو و ایجاد انگیزه برای سایر همکاران در شبکه بانکی کشور برای ارائه خدمات مطلوب تر از گذشته شود.

وی در ادامه بیان داشت: بهره وری عبارتست از انجام درست کارهای درست، یعنی هم باید کارهای درست، انجام داد و هم کارهای درست را درست به انجام رساند. در واقع بهره وری شامل کارایی به همراه اثربخشی می باشد. اگر این اتفاق در نظام اقتصادی کشور و در بعد بنگاه در شعب بانک ها صورت پذیرد باعث افزایش بهره برداری از منابع و امکانات فراهم شده بدون صرف هزینه اضافه خواهد شد. امروزه یکی از مسائل کشورما افزایش قیمت تمام شده کالا و خدمات می باشد. این امر سبب غیر رقابتی شدن قیمت کالا و خدمات تولید داخل با مشابه خارجی آنها می شود. یکی از هزینه ها در قیمت تمام شده، هزینه خدمات و تسهیلات بانکی است. در درون هر بانک می توان بدون ایجاد هزینه بیشتر قیمت تمام شده خدمات و تسهیلات را کاهش داد. یکی از بهترین راهکارهای افزایش بهره وری در شعب، بهبود روش ها و فرآیندهای درون بانک خواهد بود. بهره وری به معنای زیاد کار کردن نیست همینطور به معنای کم خرج کردن هم نمی باشد. به جرات می توان گفت بهره وری یکی از کم هزینه ترین راه های کارآمدی بانک ها است. این امر میسر نخواهد شد مگر با ایجاد خلاقیت و نوآوری در نحوه ارائه خدمات بانکی و بهبود روش ها و فرآیندهای درون بانک در راستای ارائه خدمات سریع تر، با کیفیت تر و ارزان تر به هموطنان گرامی.

در انتها فرشاد حیدری گفت: از همه روسای شعب بانک های کشور تقاضا داریم با موسسه عالی آموزش بانکداری ایران، بانک مرکزی ج.ا.ا و همچنین سازمان روش های بانک های خود در یک ارتباط و تعامل تنگاتنگ باشند تا بتوان از همفکری و دانش انباشته این عزیزان در راستای بهبود بهره وری و افزایش کارآمدی بانک ها گام برداریم و به این طریق به نوبه خود به اقتصاد کشور بهتر و بیشتر از گذشته خدمت نماییم.