متن سخنرانی دکتر محسن خوش طینت

در هشتمین گردهمایی رؤسای موفق شعب بانک های کشور

 

 

با نام و یاد خدای بزرگ و مهربان و با عرض سلام و خیر مقدم، حضور اعضای محترم و هیأت امنای مؤسسه، اعضای محترم هیأت مدیره و مدیران عالی رتبه نظام بانکی کشور به ویژه خدمت شما رؤسای منتخب شعب بانک­ ها که این گردهمایی به خاطر شما عزیزان ترتیب داده شده است.

با عنایت به نقش بسیار مهم و اساسی که رؤسای شعب بانک­ ها در موفقیت و پیشبرد استراتژی­ های عملیاتی بانک­ ها در نیل به اهداف نهایی سیاستگذاری پولی و بانکی ایفاء می ­نمایند، همچنین با توجه به تلاش­ های متجاوز از 230 هزار تن از مجموعه همکاران بانکی در حدود 22000 شعبه در جامه عمل پوشاندن به اهداف سیاست­ های پولی، می­ توان اذعان نمود که شاغلین بانک­ ها و به­ ویژه رؤسای شعبه کارایی نسبتاً بالاتری نسبت به سایر همگنان خویش در سایر دستگاه­های اجرایی و بخش­ های اقتصادی دارا می­ باشند.

رؤسای شعب بانک­ها همواره می­ کوشند تا در عرصه رقابت بتوانند از طریق توسعه فرهنگ مشتری­ مداری، بهبود مستمر، کیفیت محصولات و خدمات،  استفاده بهینه از فناوری­ های نوین الکترونیکی و اطلاعاتی، مشتریان بیشتری را جذب نموده و با تجهیز بهتر منابع، سهم بیشتری از بازار را برای بانک خود به ­دست آورند.

بر این اساس مؤسسه عالی آموزش بانکداری ایران همواره کوشش نموده است علاوه بر برنامه­ های آموزشی متنوع تخصصی و حرفه ­ای، در راستای اهداف و وظایف آموزشی و پژوهشی خودافزون بر «همایش­ های سالانه بانکداری اسلامی»، «گردهمایی رؤسای موفق شعب بانک­های کشور» را نیز همه ساله در رابطه با موضوعات ذیربط مدیران و رؤسای شعب بانک­های کشور برگزار نماید.

تقویت مهارت­ های علمی و حرفه­ ای مورد نیاز رؤسای شعب، بحث و تبادل نظر میان رؤسای شعب در رابطه با انتقال تجربیات موفقیت ­آمیز آنان و نیز تجلیل از زحمات و تلاش­ های رؤسای شعب شبکه بانکی، هدف اصلی این گردهمایی می­ باشد.

در این راستا تاکنون هفت دوره از گردهمایی مذکور از سال 1389 تا 1395 برگزار شد.

«هشتمین گردهمایی رؤسای موفق بانک­ های کشور» با شعار «راهکارهای نوین در ارزیابی عملکرد شعب»، با مشارکت 313 رئیس شعبه برتر از 29 بانک و مؤسسه اعتباری کشور را امروز در 26 بهمن ماه شاهد برگزاری آن هستیم.

با توجه به اهمیت موضوع ارزیابی عملکرد شعب بانک­ها و مؤسسات اعتباری کشور در راستای اتخاذ تصمیم­ های مناسب با شرایط روز و تحولات بازار، عنوان هشتمین گردهمایی رؤسای موفق شعب بانک­ های کشور «راهکارهای نوین در ارزیابی عملکرد شعب» تعیین شد. اهمیت توجه به این موضوع از آنجا ناشی می­ شود که ارزیابی عملکرد فرایندی است که براساس آن می­ توان ارتباط بین استراتژی­ های بانک و اهداف مرتبط با هر استراتژی را تبیین و بررسی نمود. در واقع، مدیریت عملکرد، نقش واسط بین استراتژی ­­ها و نتایج مورد نظر بانک را بازی می­ کند و مبتنی بر آن می توان به ارزیابی میزان حصول به اهداف استراتژیک پرداخت. حصول اطمینان از اینکه استراتژی­ های بانک به فعالیت­ های مناسبی منجر شده و نیروی انسانی درگیر در این فعالیت­ ها نقش خود را به درستی ایفا نماید، این موضوع بزرگترین دغدغه واحد مدیریت منابع انسانی هر بانک است. در این راستا، همچون سنوات گذشته، به منظور کسب اطلاع از تجارب ارزشمند رؤسای برتر شعب بانک­ ها و مؤسسات اعتباری کشور درخصوص نحوه صحیح و اثربخش ارزیابی عملکرد شعب و اشتراک ­گذاری این تجربیات ارزنده در روز برگزاری گردهمایی، طی هماهنگی­ های به عمل آمده با نمایندگان محترم بانک­ ها و مؤسسات اعتباری حاضر در گردهمایی، نسبت به گردآوری نظرات رؤسای برتر شعب درخصوص مهمترین شاخص­ های ارزیابی عملکرد اقدام شد. اطلاعات دریافت شده در این خصوص در کمیته علمی گردهمایی، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت که نتیجه بررسی­ ها و تحلیل­ های انجام شده امروز ارائه می­ شود.

در این گردهمایی طبق روال همه ساله به منظور تجلیل از رؤسای موفق شعب، به حائزین رتبه­ های اول تا سوم رؤسای برگزیده، لوح ­های تقدیر و تندیس ­های افتخار که از سوی مؤسسه تأمین و تدارک شده است همراه با جوایزی که از سوی بانک مربوط تهیه شده از سوی مدیران عامل و اعضای هیأت مدیره بانک ­ها اعطاء می ­شود. مضافاً آنکه به حائزین سایر رتبه­ های معرفی شده علاوه بر هدایای بانک­ ها نیز لوح­ های تقدیر از سوی مؤسسه اهدا می­ شود.

براساس نقطه نظرات واصله از کارکنان شبکه بانکی در سنوات قبل، پیشنهاد تقدیر و قدردانی کلیه همکاران شعبه موفق هر بانک به دبیرخانه ارائه شده است. که مؤسسه از سال گذشته لوح تقدیر. شعبه موفق بانک­ ها را تقدیم خواهد کرد و همین جا درخواست می­ کنم تا مدیران و هیأت مدیره محترم بانک ­ها، قدردانی از کلیه کارکنان شعبه موفق را به هر نحو که صلاح می ­دانند در دستور کار قرار دهند.

در این جا لازم می ­دانم از همکاری مدیران محترم امور شعب بانک ­ها که در جلسه راهبردی این همایش مشارکت فعال داشته ­اند قدردانی و تشکر کنم. همچنین از همکاری ارزشمند مدیران عامل و اعضای محترم هیأت مدیره بانک­ ها و تمامی شرکت­ کنندگان در همایش تشکر و سپاسگزاری می­ شود. مساعدت­ ها و حسن نظر اعضای محترم هیأت عامل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بخصوص جناب آقای مسگرها که با دستور مساعدی که در اجازه برگزاری این گردهمایی در سالن­ اصلی بانک مرکزی صادر فرمودند قابل تقدیر می­ باشد. و از  مدیران و کارکنان محترم ادارات ساختمان و تأسیسات، انتظامات، روابط عمومی، حراست، اداره رفاه کارکنان بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران که همکاری­ های لازم را در این امر داشته ­اند نهایت سپاس را دارم. همچنین از کوشش ­ها و تلاش­ های ارزشمند همکاران عزیزم در مؤسسه، به ویژه از جناب آقای یزدان پناه،  مهندس کوهی، دکتر امیدی نژاد  و سایر همکارانی که به طریقی در برگزاری این گردهمایی مشارکت داشته­ اند ممنون و سپاسگزارم. با آرزوی سلامت و موفقیت بیشتر برای شما مدیران گرامی و آرزوی سربلندی و توفیق روزافزون برای میهن عزیزمان، امیدوارم این گردهمایی نیز همانند گذشته بتواند در ارتقاء سطح دانش و افزایش مهارت­ های شغلی رؤسای محترم شعب بانک­ ها مؤثر واقع شود.